Munca de acasă - un nou trend al societății moderne. Psihologul Dorina Vasilache, despre Avantaje și dezavantaje

Publish date : 30.12.2016

484 Views

poster

În Republica Moldova munca de acasă încă rămâne un subiect fragil pentru unii recrutori, cu toate că mulți dintre cei care vor să se angajaze în câmpul muncii, în special tinerii, au remarcat atractivitatea acestei opțiuni. Un rol primordial la acest capitol îi revine evoluției tehnologiilor informaționale, care ne permit să utilizăm timpul eficient, dar să facem și anumite economii. Joburile în care angajatorii le oferă angajaților posibilitatea să muncească de acasă sunt în mare parte din domeniul IT și aici vorbim despre operatori SEO, game testeri sau programatori. Munca de acasă este practicată cu succes și de către content manageri, copywriteri, tehnoredactori sau specialiști în marketing.

 

Este evident faptul că societatea modernă ne oferă tot mai multe oportunități, chiar și la locul de muncă. Totuși, înainte să acceptați o ofertă sau alta legată de activitatea profesională este bine să vă documentați și să alegeți varianta cea mai potrivită. S-ar părea că fiecare dintre noi ar vrea să lucreze de acasă, în confortul propriu, dar ca să vedem cât de îndreptățită este această tendință, psihologul Dorina Vasilache ne spune care sunt avantajele și dezavantajele practicării lucrului în biroul de acasă.

 

„În Republica Moldova așa gen de activitate, este percepută cu un grad înalt de rezistență din partea angajatorului, deoarece își are rădăcinile în țările în care nu se pune un așa mare accent pe verificarea prezenței și pe regim, gen de la 08.00 la 17.00. În țările cu o economie înalt dezvoltată, contează eficiența cu care lucrează angajatul și nu numărul de ore pe care acesta le-a petrecut la birou. Angajații a căror prezență este verificată, nu se dedică la maxim pentru a lucra eficient, ci mai degrabă sunt axați pe numărul de ore pe care trebuie să le petreacă în oficiu.

 

Nu fiecare însă, poate munci de acasă. Pentru o anumită categorie de angajați atractivitatea jobului constă în ieșirea din casă și socializarea cu echipa sau clienții. Pentru a merge la muncă, e nevoie să corespunzi unui anumit Dress code, apoi există studii care confirmă că oamenii vor să meargă la muncă pentru a primi apreciere  de tip față în față de la colegi sau șefi, astfel simt că aduc valoare companiei și se simt mai încrezători în propriile capacități. Însă, există alte categorii a căror activitate nu presupune în mod direct relaționarea cu alte persoane, de regulă sunt din domeniul IT, comerț electronic, gestionare a site-urilor de socializare,  acești specialiști își pot  amenaja biroul atât pe canapeaua din sufragerie cât și pe malul mării, deoarece își pot desfășura activitatea oriunde s-ar afla, având nevoie doar de un computer și conexiune la internet, fără să se preocupe de felul cum arată  sau stilul vestimentar.

 

Practica demonstrează că munca de birou are capacitatea de a-i face pe oamenii mai organizați, însă nu este valabilă pentru toți această variabilă. Pentru mulți, timpul pierdut dimineața prin ambuteiajele infernale care se formează în marele orașe, reprezintă încă un motiv pentru care ar alege să muncească de acasă. În ultimul timp practica angajatorilor de a remunera angajații în funcție de numărul de ore dedicate/lucrate la anumite sarcini, indiferent de locul unde se află angajatul, a mărit numărul atât a angajatorilor cât și a celor care prestează astfel de servicii, deoarece accentele s-au schimbat, fiind mai importantă realizarea sarcinii și nu locul în care a fost făcută.  

 

Vedem adesea conducători care nu dețin competențe de management și acest fenomen reprezintă o sursă de stres continuu, după spusele angajaților. Iată încă un motiv care demonstrează că mulți ar alege să muncească de acasă, pentru a evita contactul direct cu șeful și astfel ar reduce nivelul de stres, crescându-i eficiența și scăzându-i nivelul de apariție a arderii profesionale.

 

Ultimele cercetări demonstrează că fluctuația de personal este mai mare în companiile a căror angajați sunt monitorizați în ceea ce privește numărul de ore petrecute în incinta unităților în comparație cu acele companii în care angajații au un regim liber (fără supraveghere a orelor). Contează ca oamenii să își aleagă locul de muncă în funcție de competențe și să țină cont de trăsăturile de personalitate (introvertiți/extrovertiți).

 

Munca de acasă presupune și anumite riscuri, acestea apărând mai târziu, spre exemplu, există riscul apariției stresului în viața de cuplu, din motiv că ambianța este una și aceeași, fie zi fie noapte, apărând treptat o rutină zilnică, mai ales atunci când nu există un spațiu bine delimitat. Acest gen de muncă este mai des întâlnită la persoanele solitare, pentru aceste persoane ar putea crea ulterior dificultăți sau chiar nedorință de a intra într-o relație de cuplu.

 

Angajatorilor le recomand, să analizeze posibilele modalități de angajare, deoarece până la final contează eficiența cu care lucrează angajatul și mai puțin locul în care se află acesta la momentul realizării, desigur în funcție de specificul domeniului profesional.

 

Dacă încă nu ești sigur ce fel de job ți se potrivește, ce ar fi să ieși din zona de confort și să încerci ambele variante? Iar tu, cel care angajezi, să faci modificări în regulamentul unității pentru a evalua posibilitatea ca unii dintre angajații tăi, începând cu anul 2017 să lucreze de acasă!”

 

Până la urmă, societatea modernă ne oferă o mulțime de posibilități, și ar fi păcat să nu profităm de ele. Munca de acasă este una din perspectivele care ne permite să ne dezvoltăm în confortul propriu, să obținem rezultate bune și să ne valorificăm potențialul, iar avantajele și dezavantajele ni le creăm noi singuri în dependență de succesul, sau insuccesul, obținut în urma activității.    

author photo

VIORICA URSACHI

On the other hand, we denounce with righteous indignation and dislike men who are so beguiled and demoralized by the charms of pleasure of the moment, so blinded by desire, that they cannot foresee the pain and trouble that are bound to ensue; and equal blame belongs to those who fail in their duty through

Comments

Welcome to novajobs

Select profile type for register

Candidate
Company
City

Chișinău

Anenii Noi

Bălţi

Briceni

Cahul

Călărași

Cantemir

Căuşeni

Cimişlia

Comrat

Criuleni

Donduşeni

Dubăsari

Edineţ

Florești

Hânceşti

Ialoveni

Nisporeni

Orhei

Râşcani

Soroca

Străşeni

Tiraspol

Ungheni

Teleneşti

Rezina

Drochia

Făleşti

Glodeni

Leova

Ocniţa

Şoldăneşti

Vulcănești

Taraclia

Sîngerei

Ceadir-lunga

Country

Moldova

Argentina

YUAR

Albania

Andorra

Armenia

Australia

Austria

Azerbaijan

Belgium

Belarus

Bosnia Herzogovina

Bulgaria

Canada

Cyprus

Croatia

Denmark

Switzerland

United Arab Emirates

Estonia

Finland

France

Georgia

Germany

Greece

Ireland

Northern Ireland

Iceland

Italy

Latvia

Liechtenstein

Lithuania

Luxembourg

Macedonia

Malta

Great Britain

Monaco

Montenegro

Norway

Netherlands

Poland

Portugal

Czech Republic

Romania

Russia

San Marino

Serbia

Slovakia

Slovenia

Spain

USA

Sweden

Turkey

Ukraine

Hungary

Vatican City

Israel

Livia

China

Qatar

Oman

Iordania

Moldova